Väktarutbildning i samarbete med Arbetsförmedlingen - Forum

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Väktarutbildning i samarbete med Arbetsförmedlingen

Medlemmen är offline   Fredrik 

• Väktare
  • Grupp: Administratör
  • Gick med: 13-Jan 11
  • StadGöteborg
BYA har tillsammans med Arbetsförmedlingen tecknat ett avtal om väktarutbildning för arbetssökande via arbetsförmedlingen. Avtalet träder i kraft 2011-03-01. Det orter som man kommer kunna få en väktarutbildning genom Arbetsförmedlingen är Avesta, Nyköping, Göteborg, Stockholm, Södertälje, Örebro och Varberg.

I utbildningen som man som arbetssökande erbjuds ingår två utbildningar. Den ena är en förberedande utbildning medan den andra är en yrkesutbildning.

Förberedande utbildningen innefattar:
  • Yrkesinformation om yrket.
  • Tester och intervjuer.
  • Urval och bedömning av lämplighet.
  • Laglydnadsprövning.

Yrkesutbildningen innefattar:
  • Väktargrundutbildning steg 1 (två veckor).
  • Praktisk yrkesträning (och bo- lagsanpassad utbildning) (nio veckor).

Läs BYA's informationsblad här: http://www.bya.se/by...nformerar-om-af

This post has been promoted to an article

0

Medlemmen är offline   Calzon 

• Väktare
  • PipPip
  • Grupp: Medlem
Vet att mitt bolag har tagit hjälp av Arbetsförmedlingen inför sommarens storrekrytering. Ca 100 pers som ska in och jobba 4-5 månader.
0

Medlemmen är offline   VaktDaddy 

• Väktare
  • PipPip
  • StadGotham City ( Gbg )
Ingen bra idé..... Suck......
0

Medlemmen är offline   Fredrik 

• Väktare
  • Grupp: Administratör
  • StadGöteborg

Visa inläggVaktDaddy på 17 Feb 2011 - 02:11 sade:

Ingen bra idé..... Suck......

Utveckla gärna.

Det är väl ett sätt att få in folk i arbetslivet vilket är bra.
0

Medlemmen är offline   vaktchefen 

• Väktare
  • PipPip
Jaha detta känns som ett billigt knep från BYA för att få fler kursdeltagare i kampen mot Väktarskolan,,
Jag är bara rädd för att det inte blir bra för branschen om AF kommer att skicka en massa inte så lämpliga kandidater på utbildning. ungerfär som när millitären utbilldade värnpliktiga till väktare och ordningsvakter Detta va ju inte alls så lyckat Endast några få passade in,,,,
0

Medlemmen är offline   Vaktad 

• Väktare
  • PipPip

Visa inläggFredrik på 17 Feb 2011 - 08:32 sade:

Utveckla gärna.

Det är väl ett sätt att få in folk i arbetslivet vilket är bra.

Ett sätt kanske men det är fortfarande ingen bra ide. Nu kommer företagen ta in vem som helst utan att tänka på en väktare som dom bekostar utbildning och gärna tar vara på!!
0

Medlemmen är offline   Jyoggi 

• Veteran
  • Grupp: Moderator
  • StadSkåne

Visa inläggVaktad på 17 Feb 2011 - 12:32 sade:

Ett sätt kanske men det är fortfarande ingen bra ide. Nu kommer företagen ta in vem som helst utan att tänka på en väktare som dom bekostar utbildning och gärna tar vara på!!

Så fungerar det nästan redan idag med alla nyutbildade väktare från Väktarskolan AB i Boden. Denna utbildning har varken bevakningsbranschen eller arbetstagarorganisationen någon insyn i. Då är det väl lite bättre att branschens skola BYA får möjligheten att utbilda?

Sen hoppas jag att man ställer vissa krav för urvalet, så som det står i den länkade artikeln är det först en inledande utbildning, och sen efter den kommer den "riktiga" väktarutbildningen...

Jag är rätt positiv till idén, och jag hoppas att man håller en rätt hög ribba för att släppa in kandidaterna till den riktiga utbildningen. Gör man inte det så blir det här nog ingen större succé...
0

Medlemmen är offline   mr P 

• Väktare
  • PipPip
Praktisk yrkesträning (och bo- lagsanpassad utbildning) (nio veckor).

Och jag antar att dessa kommer i första hand att hamna på dessa orter där utbildningen kommer att genomföras?

(OM vi förutser att de flesta kommer att bli peppade av AF på dessa orter som nämns)

nio veckor är lång tid om folk ska åka långt och skaffa boende..
0

• Väktare
  • PipPip
jag antar att bolagen som skall genomföra praktiken har en syl i vädret om vem dom tar in? personerna kommer ju representera deras bolag och då tar dom väl "inte vem som helst"?

Sen att det kan komma in olämpliga i branschen är väl redan ett "problem"? jag menar nu skall dom göra lite tester först och sen göra VU1an... idag görs en kort intervju innan anställning och sen går du utbildningen. Jag tror iaf på det, så länge dom inte "tar in vem som helst"
0

Medlemmen är offline   Bhal 

• Nykomling
  • Pip
Riktigt nice :) synd dom kunde ha kommit på detta tidigare :P Och den kostar inget för den som ska utbilda sig eller det är A-kassa som gäller försakringskassan (Aktivitetstödet)
0

Medlemmen är offline   tonke 

• Väktare
  • PipPip

Visa inläggCalzon på 17 Feb 2011 - 20:46 sade:

Jag tror iaf på det, så länge dom inte "tar in vem som helst"

Fast poängen med arbetsförmedlingen är ju att de tar vem som helst...
0

Medlemmen är offline   mr P 

• Väktare
  • PipPip

Visa inläggtonke på 17 Feb 2011 - 23:49 sade:

Fast poängen med arbetsförmedlingen är ju att de tar vem som helst...

jo just det oroar mig, jag känner några arbetslösa (/hjärnlösa) som fått nys om detta, och de kommer inte behöva jobba speciellt hårt för att få sin handläggare att försöka få in dem på utbildningen.

(nu e jag jävligt elak, men risken finns att fel folk kommer in)

MEN hur många platser rör det sig om på dessa orter?
0

Medlemmen är offline   Jyoggi 

• Veteran
  • Grupp: Moderator
  • StadSkåne

Visa inläggmr P på 18 Feb 2011 - 12:07 sade:

jo just det oroar mig, jag känner några arbetslösa (/hjärnlösa) som fått nys om detta, och de kommer inte behöva jobba speciellt hårt för att få sin handläggare att försöka få in dem på utbildningen.

(nu e jag jävligt elak, men risken finns att fel folk kommer in)

MEN hur många platser rör det sig om på dessa orter?

Jag förutsätter att det inte är Arbetsförmedlingen som avgör vilka som skall anställas, utan att det är BYA och arbetsgivarna som kommer att sålla under introt bland vilka som skall få gå den "riktiga"...
0

• Väktare
  • PipPip
I varberg rör det sig om extremt många sommarvikariat/revisionsanställningar på SBT, annonserna står på hemsidan. Och dom tar hjälp av AMS för att klara av att få ut budskapet om att platserna finns, detta var dock innan dom gick ut med byaförslaget. Kommer man få in 100% bra fok? Nej garanterat inte, fick man inte sist heller. Men chansen att man hittar bra folk i mängden är ändå stor, finns många som aldrig tänkt i bevakningsbanorna men som när dom helt plötsligt kommer dit passar utmärkt, i den vevan jag började kom många vettiga personer in, dom har jag ju själv vart med och se hur dom har utvecklats.

Offtopic: Dock är det bara en tidsbegränsad behovsanställning på SBT för att klara detta extrema år då det i sommar kan ligga upp emot 65000 timmar i månaden på objektet. Varför går att läsa här: http://www.vattenfal...ojekt_63796.htm

Edit: Exakt antal personer dom kommer ta in kan jag inte säga pga sekretessen.

Detta inlägg har redigerats av Calzon: 19 Feb 2011 - 10:36

0

Medlemmen är offline   Bhal 

• Nykomling
  • Pip
Hur mycket jobb finns det i göteborg för dom som kommer att utbildas via arbetsförmedlingen å BYA?
de jobb man får är oftast behovs jobb inte fast tjänst så jag undrar om detta är någon bra ide he he arbetsförmedlingen vill att man hittar jobb som leder till fast tjänst inte behovs .
0

Medlemmen är offline   Haydar82 

• Nykomling
  • Pip
  • Gick med: 15-Jan 12

Visa inläggFredrik på 15 Feb 2011 - 10:31 sade:

BYA har tillsammans med Arbetsförmedlingen tecknat ett avtal om väktarutbildning för arbetssökande via arbetsförmedlingen. Avtalet träder i kraft 2011-03-01. Det orter som man kommer kunna få en väktarutbildning genom Arbetsförmedlingen är Avesta, Nyköping, Göteborg, Stockholm, Södertälje, Örebro och Varberg.

I utbildningen som man som arbetssökande erbjuds ingår två utbildningar. Den ena är en förberedande utbildning medan den andra är en yrkesutbildning.

Förberedande utbildningen innefattar:
  • Yrkesinformation om yrket.
  • Tester och intervjuer.
  • Urval och bedömning av lämplighet.
  • Laglydnadsprövning.

Yrkesutbildningen innefattar:
  • Väktargrundutbildning steg 1 (två veckor).
  • Praktisk yrkesträning (och bo- lagsanpassad utbildning) (nio veckor).

Läs BYA's informationsblad här: http://www.bya.se/by...nformerar-om-af

0

Dela med dig av detta ämne:

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Return to forumsMember Login
Register new account