Erfarenheter Handel - Forum

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Erfarenheter Handel Vill gärna höra olika erfarenheter från väktare som jobbat/ar handel

Medlemmen är offline   Goose 

• Nykomling
  • Pip
  • Grupp: Medlem
  • Gick med: 06-Aug 11
Jag är nyutbildad väktare och jobbar stationärt natt, jag är lite sugen på att ge mig in i Handel istället typ som butiksvärd/väktare. Det jag undrar om är hur ni uppfattar det att jobba inom detta, vad är det vanligaste som händer? hur ni upplevt det och vad ni rekommenderar att tänka på. Skriv gärna exempel från era erfrenheter.

Fördelar / Nackdelar?

Någon som jobbat som detta och kan berätta lite om arbetsuppgifter (Förstår att det skiljer sig säkert mellan objekt men lite allmänt)?

Jobbar man parallellt med Butikskontrollanter? (Antar att det oftast är dessa som gör envarsgripanden?)

Har ni några andra saker att dela med er av så gör gärna det vill höra så mycket som möjligt!
0

Medlemmen är offline   Sec-Gbg 

• Nykomling
  • Pip
  • Gick med: 15-May 11
  • StadGöteborg
Att jobba som väktare inom handel är mycket utav ett serviceyrke. Nu skiljer det ju sig en del mellan olika objekt som du säger men på det stora hela handlar det ju om att förhindra snatterier/skadegörelse/allmän oordning i butik samt eventuellt vara behjälplig personal vid upplåsning, stängning/pålarmning osv. I vissa fall även kontrollera personalen. Man har mycket kontakt med missbrukare och liknande då det ofta är dessa som ställer till problem för butikerna på olika sätt. Grip är ganska vanligt inom handel, särskilt om du jobbar så att du har kollegor nära till hands och vet att du snabbt får hjälp när du behöver det.
Planera inför framtiden, men gör det med en blyertspenna.
0

Medlemmen är offline   Caesell 

• Nykomling
  • Pip
  • Gick med: 28-Apr 11

Visa inläggGoose på 06 Aug 2011 - 19:26 sade:

Jag är nyutbildad väktare och jobbar stationärt natt, jag är lite sugen på att ge mig in i Handel istället typ som butiksvärd/väktare. Det jag undrar om är hur ni uppfattar det att jobba inom detta, vad är det vanligaste som händer? hur ni upplevt det och vad ni rekommenderar att tänka på. Skriv gärna exempel från era erfrenheter.

Fördelar / Nackdelar?

Någon som jobbat som detta och kan berätta lite om arbetsuppgifter (Förstår att det skiljer sig säkert mellan objekt men lite allmänt)?

Jobbar man parallellt med Butikskontrollanter? (Antar att det oftast är dessa som gör envarsgripanden?)

Har ni några andra saker att dela med er av så gör gärna det vill höra så mycket som möjligt!

Butiksvärd har jag inte hört talan om förr. Men att jobba som bk passar inte många och du måste kunna jobba ensam då detta sker på dem flesta objekten. Du letar snattare själv och griper dem själv och kan inte förvänta dig hjälp utav någon så man får veta sina begränsningar väl. Förövrigt görs i stort sätt alla skumma jobb som bk, utpasseringskontroll för personal och ibland riktat mot endast en person. Span där du kollar vad personalen tar med sig ut på rasterna och lämnar detta till deras AG. Förekommer även resturangtest där du har betalt för att äta mat på restaurang och ska kolla vart pengarna tar vägen m.m.
0

Medlemmen är offline   PFN 

• Väktare
  • PipPip
  • Gick med: 13-Jan 11

Visa inläggGoose på 06 Aug 2011 - 19:26 sade:

Fördelar / Nackdelar?

Hej! har jobbat ett flertal år inom handel, det är som tidigare talare nämner väldigt betonat på service, direkt kontakt med kunder och alla möjliga typer av människor. du kommer agera som varuhus värdar i stora anseenden då du är företaget och köpcentras ansikte utått.
Enligt min erfarenhet så är det en väldigt rolig miljö att arbeta i, är det ett större köpcentra kan du dessutom räkna med en hel del ingripanden.
hög social kompetens är givetvis att föredra då du rör dig i en miljö där alla typer av människor finns och rör sig, att kunna vara flexibel och kunna anpassa dig efter uppdragen är ofta att föredra.

är det ett störe köpcentra kommer du nästan garanterat ha kontakt med bk men dom flesta gripen handlar oftast om att bistå butikspersonal när dom sett något.
Va försiktig och lita aldrig blint på personal, kan garantera att det finns iallafall en som är skogstokig och vill att du ska gripa pga att larmbågar har börjat tjuta etc.
Är desstuom köpcentrat förordnat så kommer mycket av ingripande verksamheten ofta handla om att bistå ordnignsvakterna i avv,avl och omhändertaganden..

Nackdelar: Skaderisker vid ingripanden, hot/våldsbilden, Kunden som konstant ska påpeka vad man gör för fel, folk ser dig HELA tiden så då får man också arbeta därefter.. dvs att sitta och käka inför folk i uniform funkar inte.. kläder ska vara rena,strukna etc, och varje ingripande kommer uppmärksammas av förbipasserande kunder(detta kan bli påfrestande i många fall) speciellt då folk kommer filma en med mobiler etc ( bara låt dem.. du har inga lagrum för att hindra dem och det kan bara bli fel om du försöker ändå)

lite gyllen regler:

TÄNK
TRYCK
TALA.

Spring aldrig in i situationer utan försök läsa av dom innan du "går in" så du har större möjlighet att kunna agera utan tvivelaktigheter och onödiga risker.
Ska du nödvändigvis in i gråzonen och arbeta så ha det J*vligt klart för dig när du klampar utanför dina "trygghets-zoner"
för att slänga argumentet "men jag trodde jag fick" håller inte..

och framförallt. att arbeta med prestige slutar sällan bra.. Du är inte en sämre väktare bara för att du bollar ett problem med kollegan..

Lycka till!
0

Dela med dig av detta ämne:

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Return to forumsMember Login
Register new account