Ny skyddsvakts fap till årsskiftet - Forum

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Ny skyddsvakts fap till årsskiftet Ny skyddsvakts fap

Medlemmen är offline   tuffguard 

• Nykomling
  • Pip
  • Grupp: Medlem
  • Gick med: 17-Aug 11
Hej alla kollegor där ute!

Var ett tag sen denna fråga togs upp verkar det som, för jag kunde inte hitta någon tråd iaf. Jag tänkte bara dela med mig av lite info till alla skyddsvakter där ute, att snart är den nya fapen här ser det ut som. Har vi tur så träder den i kraft strax efter årskiftet, men ambitionen från RPS är att den ska implementeras redan innan årskiftet. Jag vet allt detta eftersom jag haft kontakt med projektansvarige för fapen på RPS via mail igår. Jag klistrar in våran konversation här i fälltet direkt, så ni alla kan läsa.

"Hej!

Jag har två säkert inte helt obekant frågor till dig. Jag vet från en vän till mig att ett "utkast" av den nya skyddsvakts-fapen presenterats för länsstyrelserna vid ett info möte tidigare i år.

Så mina naturliga frågor blir då såklart...

1, Vilken deadline finns det för fap:en? När är det tänkt från RPS att de ska kunna fatta ett beslut om godkännande, eller ej?(I runda slängar, vid årskiftet? Nästa sommar?)

2, När kan man förvänta sig ett utkast för allmän beskådan? Då detta ej finns ute än, har jag förstått det som.

<<<<<<<<<
Hej,

Jag har skrivit om utkastet några gånger, och det ska nu "delas" internt på RPS, därefter skickas på remiss till berörda parter (polismyndigheter, länsstyrelse, arbetsgivarorganisationer etc.) Sedan måste föreskriften också skickas för granskning till EU-kommissionen för att säkerställa att de tekniska föreskrifter som ingår inte utgör handelshinder. Den granskningen kan ta 3-6 månader, men jag hoppas att föreskriften ska kunna träda ikraft innan årsskiftet. Avsikten är att skyddsvakter ska få en ny utbildning, kunna använda expanderbar batong och i vissa fall OC-spray. Utbildningen anpassas till de nya krav som nu ställs på att skyddsvakter ska kunna tjänstgöra vid exempelvis värdedepårer, kriminalvårdsanstalter etc.

Med vänliga hälsningar

Lars Sjöberg
Rättsavdelningen
Polisrättssektionen
Rikspolisstyrelsen"

Jag tror personligen att fapen kommer att vara rätt urvattnad när den träder i kraft, eftersom... under remissen så kommer polisen revirpissa om OC-sprayen. Företagen kommer ha synpunkter på den nya utbildningen, expanderbara batongen och OC-sprayen, då detta kommer innebära kostander de inte vill ha, spec inte nu när alla har sparkrav på sig och allt.

Så låt höra nu kollegor, vad tror vi om allt detta?
1

Medlemmen är offline   grillen 

• Nykomling
  • Pip
  • Gick med: 21-Jun 11

Visa inläggtuffguard på 17 Aug 2011 - 18:42 sade:

Hej alla kollegor där ute!

Var ett tag sen denna fråga togs upp verkar det som, för jag kunde inte hitta någon tråd iaf. Jag tänkte bara dela med mig av lite info till alla skyddsvakter där ute, att snart är den nya fapen här ser det ut som. Har vi tur så träder den i kraft strax efter årskiftet, men ambitionen från RPS är att den ska implementeras redan innan årskiftet. Jag vet allt detta eftersom jag haft kontakt med projektansvarige för fapen på RPS via mail igår. Jag klistrar in våran konversation här i fälltet direkt, så ni alla kan läsa.

"Hej!

Jag har två säkert inte helt obekant frågor till dig. Jag vet från en vän till mig att ett "utkast" av den nya skyddsvakts-fapen presenterats för länsstyrelserna vid ett info möte tidigare i år.

Så mina naturliga frågor blir då såklart...

1, Vilken deadline finns det för fap:en? När är det tänkt från RPS att de ska kunna fatta ett beslut om godkännande, eller ej?(I runda slängar, vid årskiftet? Nästa sommar?)

2, När kan man förvänta sig ett utkast för allmän beskådan? Då detta ej finns ute än, har jag förstått det som.

<<<<<<<<<
Hej,

Jag har skrivit om utkastet några gånger, och det ska nu "delas" internt på RPS, därefter skickas på remiss till berörda parter (polismyndigheter, länsstyrelse, arbetsgivarorganisationer etc.) Sedan måste föreskriften också skickas för granskning till EU-kommissionen för att säkerställa att de tekniska föreskrifter som ingår inte utgör handelshinder. Den granskningen kan ta 3-6 månader, men jag hoppas att föreskriften ska kunna träda ikraft innan årsskiftet. Avsikten är att skyddsvakter ska få en ny utbildning, kunna använda expanderbar batong och i vissa fall OC-spray. Utbildningen anpassas till de nya krav som nu ställs på att skyddsvakter ska kunna tjänstgöra vid exempelvis värdedepårer, kriminalvårdsanstalter etc.

Med vänliga hälsningar

Lars Sjöberg
Rättsavdelningen
Polisrättssektionen
Rikspolisstyrelsen"

Jag tror personligen att fapen kommer att vara rätt urvattnad när den träder i kraft, eftersom... under remissen så kommer polisen revirpissa om OC-sprayen. Företagen kommer ha synpunkter på den nya utbildningen, expanderbara batongen och OC-sprayen, då detta kommer innebära kostander de inte vill ha, spec inte nu när alla har sparkrav på sig och allt.

Så låt höra nu kollegor, vad tror vi om allt detta?

Jag kan börja att skriva något eftersom ingen annan vill :)
Nu är jag ganska ny inom väktarbranschen men har precis landat ett fast jobb efter 3 månader och då inte som skyddsvakt men jag ser inga nackdelar med att skaffa ASP och OC-spray till skyddsvakter.
OC-sprayen kan jag tänka mig är riktigt bra när diverse individer vill testa säkerheten på Forsmark eller ambassader tex libyiska, samt att det "ser" inte lika illa ut om någon person skulle få med allt på film vilket är inte helt ovanligt nu för tiden :)
Sen så tror jag inte att de större företagen bryr sig särskilt mycket om utbildningskostnad på ASP och OC-sprayen. Skyddsvaktsutb är idag 20h, ASP=14h och OC-Spray kanske 8h?

Och eftersom det handlar om nya skyddsvakts fap så lånar jag tråden lite (hoppas de inte gör något) Och ställer frågan: Har hört på omvägar att värdebilarna ska bli skyddsbojekt och att personalen kommer att bli utrustade med pistol. Vad säger ni om detta?

Hare bra!
0

Medlemmen är offline   Jyoggi 

• Veteran
  • Grupp: Moderator
  • Gick med: 13-Jan 11
  • StadSkåne

Visa inlägggrillen på 18 Aug 2011 - 17:31 sade:

Och ställer frågan: Har hört på omvägar att värdebilarna ska bli skyddsbojekt och att personalen kommer att bli utrustade med pistol. Vad säger ni om detta?

Såvitt jag vet så är det värdedepåerna som numera kan bli skyddsobjekt. Javisst, då kan man beväpna skyddsvakterna men det är nog inte huvudanledningen utan snarare att man får möjligheten att kontrollera personalen, och omgivningen på ett annat sätt.
0

• Nykomling
  • Pip
Kul att någon svarade, började bli lite orolig där... och ang företagens perspektiv, så hoppas jag att ni har rätt. Jag minns hur snacket från företagen gick när den nya väktar fapen kom... kanske är de lite mer öppna denna gång.

Tror polisen kommer vara restriktiva med tillstånd för oc dock, blir nog som ett alternativ till vapen, istället för som ett komplement. På objekt inom kriminalvården och dyl... där vapen är opassande...

Och ang värdebilar som SO, är idagläget inte förenligt med skyddslagen tyvärr. Går ej att ha rörliga objekt pga att det skulle krocka med äganderätten, för att inte tala om andra lagar mm.

Och i dagsläget finns det redan värdedepåer som är SO, bla G4S:s, den som blev rånad.

Och till sist, värdetransporter kan redan idag utrustas med vapen, precis som alla väktare kan. Men polisen, facket och företagen kom för länge sedan överens om att det var en utveckling de inte ville ha, pga ökade risker mot personalens liv och hälsa. Ansågs bara leda till en kapprustning med de kriminella och öka våldet vid rån...
0

Medlemmen är offline   BerPol 

• Väktare
  • PipPip
Jobbat som skyddsvakt på flygplats i åratal... & jag välkomnar lite uppdateringar i FAP:en.
Skulle gärna bära OC & ASP istället för gummilaban, i synnerhet OC är ett utmärkt hjälpmedel!
(Är examinerad på OC så jag har inblick i hur den känns...)

Vi får väl se hur urvattnat det blir innan det träffar verkligheten, men jag är optimist.
0

• Nykomling
  • Pip

Visa inläggBerPol på 19 Aug 2011 - 08:41 sade:

Jobbat som skyddsvakt på flygplats i åratal... & jag välkomnar lite uppdateringar i FAP:en.
Skulle gärna bära OC & ASP istället för gummilaban, i synnerhet OC är ett utmärkt hjälpmedel!
(Är examinerad på OC så jag har inblick i hur den känns...)

Vi får väl se hur urvattnat det blir innan det träffar verkligheten, men jag är optimist.

Jobbar själv som Sv och Ov. Jag ser mest fram emot den expanderbara batongen, för som det ser ut nu så bär ju de flesta Sv bara vapnet med sig. Och det är ju inte det första man vill ta till direkt... ;)
0

Medlemmen är offline   VaktSjv 

• Väktare
  • PipPip
Skyddsvaktsutbildningen bör uppdateras så den följer den nya skyddslagen och efter korrekt utbildning ser jag inga hinder för skyddsvakter att få möjlighet att bli utrustad med expanderbar batong.

Skyddsvakternas primära arbetsområde är att arbeta mot terrorism, spionage, sabotage och grovt rån vilket lämnar mig skeptisk till syftet med pepparspray. Vid de flesta av dessa brott kan man antaga att gärningsmännen är beväpnade med skjutvapen och ofta är flera, så vad hjälper då en burk med pepparspray? I min värld borde ordningsvakterna vara de första inom bevakningsbranchen att utrustas med detta hjälpmedel som ett komplement till batongen, när vi är underställda polismyndigheten och arbetar med ordningsrelaterade brott. Pepparsprayen skulle tjäna ett bättre syfte för OV än för SV.

Mina 5 cent... :)
0

Medlemmen är offline   Gurkodlaren 

• Veteran
  • PipPipPip

Visa inläggVaktSjv på 20 Aug 2011 - 16:23 sade:

Skyddsvakternas primära arbetsområde är att arbeta mot terrorism, spionage, sabotage och grovt rån vilket lämnar mig skeptisk till syftet med pepparspray. Vid de flesta av dessa brott kan man antaga att gärningsmännen är beväpnade med skjutvapen och ofta är flera, så vad hjälper då en burk med pepparspray?

I en sån situation hjälper nog inte heller batong. Och antagligen inte heller pistol.

I min värld borde ordningsvakterna vara de första inom bevakningsbranchen att utrustas med detta hjälpmedel som ett komplement till batongen, när vi är underställda polismyndigheten och arbetar med ordningsrelaterade brott. Pepparsprayen skulle tjäna ett bättre syfte för OV än för SV.

SV är till skillnad från OV förvisso inte kända för att hamna i situationer som kräver beväpning, men det minskar å andra sidan risken för missbruk/felanvändning av OC. Så varför begränsa arsenalen pga detta? Det ena utesluter inte det andra. Om SV banar vägen ändringen kanske lättare för OV.

Men samtidigt tror jag inte OC skulle vara så bra för gemene OV som man kanske kan tro. Ta tex arbete krogen. Mycket folk på en liten yta leder oundvikligen till en hel del ofrivilliga sekundärkontamineringar. Dessutom kommer personerna som passerar kontamineringsplatsen att hosta frenetiskt. På LOV3§-områden ser jag däremot bara fördelar (så länge det inte missbrukas).

Fram för OC till SV och OV efter restriktiv prövning av behovet!
0

• Nykomling
  • Pip

Skyddsvaktsutbildningen bör uppdateras så den följer den nya skyddslagen och efter korrekt utbildning ser jag inga hinder för skyddsvakter att få möjlighet att bli utrustad med expanderbar batong.

Skyddsvakternas primära arbetsområde är att arbeta mot terrorism, spionage, sabotage och grovt rån vilket lämnar mig skeptisk till syftet med pepparspray. Vid de flesta av dessa brott kan man antaga att gärningsmännen är beväpnade med skjutvapen och ofta är flera, så vad hjälper då en burk med pepparspray? I min värld borde ordningsvakterna vara de första inom bevakningsbranchen att utrustas med detta hjälpmedel som ett komplement till batongen, när vi är underställda polismyndigheten och arbetar med ordningsrelaterade brott. Pepparsprayen skulle tjäna ett bättre syfte för OV än för SV.

Mina 5 cent... :)

För det första så är tanken med OC-spray för SV tänkt som en ersättare till skjutvapen, på tex kriminalvårdanstalter där skjutvapen är opassande, och inte som ett komplement i första hand. Sen råkar skyddsvakter emellan åt ut för en och annan pundare eller dyl också, som försöker göra inbrott mm. Men i vårt avlånga land så har SV råkat ut för allt ifrån att få en kniv emot sig på rond, till att någon kastat sig över denne i syfte att ta dess vapen. Men visst, Ov är mer utsatta generellt... men alla vakter hamnar för eller senare i situationer de inte har som uppgift att verka emot...

I min värld så kommer det dock dröja bra bra länge innan en OV kommer i närheten av en OC-spray. Första problemet är förvaringen... går ju under vapenlagen. För det andra så fick vi ju precis en ny fap innan årskiftet, och då var polisen helt emot detta på alla punkter, och det lär dröja ett bra tag innan de skriver en ny OV fap. Detta går att tolka på två sätt enligt mig, dels som att RPS anser att Ov-klarar sig bra med de verktyg de har för uppgiften idag, eller att de helt enkelt inte litar på att dessa kan hantera OC-sprayen, båda dessa argument kan jag ställa mig bakom. En OV ska inte gå in i för farliga situationer... även om många av oss är för balla och gärna vill tro det, bättre att backa ur.

Enda anledningen att Sv kommer på tal för OC-spray och inte Ov, är enligt mig enkel. Sv har betydligt mer befogenheter än Ov, har "generell rätt" att bara skjutvapen på varje objekt(förvaring redan löst), och vi har en ytterst begränsad lydnadsplikt mot polisman och går under LS. Sen hamnar vi generellt inte i lika många handgemäng som gemene Ov, så risken för att vi ska missbruka sprayen genom att spruta på allt och alla för kung och fosterland är rätt liten ändå.

Sen är min egna åsikt den att jag är glad att OV inte fått rätt att bära den än... finns allt för många kollegor därute som jag inte skulle vilja se med en sprej i handen...

Nog sagt om detta, finns redan en tråd där Ov kan beklaga sig över detta... :rolleyes: Tillbaka till min frågeställning nu. Vad tror vi om den nya skyddsvaktsfapen?
0

Medlemmen är offline   tonke 

• Väktare
  • PipPip
Med risk för att gå lite offtopic, har kriminalvårdsanstalter gått och blivit möjliga skyddsobjekt? Är inte insatt i frågan men det kändes som en nyhet för mig åtminstone i så fall.
0

Medlemmen är offline   VaktSjv 

• Väktare
  • PipPip

Visa inläggtuffguard på 21 Aug 2011 - 19:58 sade:

För det första så är tanken med OC-spray för SV tänkt som en ersättare till skjutvapen, på tex kriminalvårdanstalter där skjutvapen är opassande, och inte som ett komplement i första hand. Sen råkar skyddsvakter emellan åt ut för en och annan pundare eller dyl också, som försöker göra inbrott mm. Men i vårt avlånga land så har SV råkat ut för allt ifrån att få en kniv emot sig på rond, till att någon kastat sig över denne i syfte att ta dess vapen. Men visst, Ov är mer utsatta generellt... men alla vakter hamnar för eller senare i situationer de inte har som uppgift att verka emot...

I min värld så kommer det dock dröja bra bra länge innan en OV kommer i närheten av en OC-spray. Första problemet är förvaringen... går ju under vapenlagen. För det andra så fick vi ju precis en ny fap innan årskiftet, och då var polisen helt emot detta på alla punkter, och det lär dröja ett bra tag innan de skriver en ny OV fap. Detta går att tolka på två sätt enligt mig, dels som att RPS anser att Ov-klarar sig bra med de verktyg de har för uppgiften idag, eller att de helt enkelt inte litar på att dessa kan hantera OC-sprayen, båda dessa argument kan jag ställa mig bakom. En OV ska inte gå in i för farliga situationer... även om många av oss är för balla och gärna vill tro det, bättre att backa ur.

Enda anledningen att Sv kommer på tal för OC-spray och inte Ov, är enligt mig enkel. Sv har betydligt mer befogenheter än Ov, har "generell rätt" att bara skjutvapen på varje objekt(förvaring redan löst), och vi har en ytterst begränsad lydnadsplikt mot polisman och går under LS. Sen hamnar vi generellt inte i lika många handgemäng som gemene Ov, så risken för att vi ska missbruka sprayen genom att spruta på allt och alla för kung och fosterland är rätt liten ändå.

Sen är min egna åsikt den att jag är glad att OV inte fått rätt att bära den än... finns allt för många kollegor därute som jag inte skulle vilja se med en sprej i handen...

Nog sagt om detta, finns redan en tråd där Ov kan beklaga sig över detta... :rolleyes: Tillbaka till min frågeställning nu. Vad tror vi om den nya skyddsvaktsfapen?

I dagsläget känner jag inte till några kriminalvårdsanstalter som länsstyrelsen satt skyddsobjekts-stämpel på, men om de sker och Kriminalvården då väljer att anlita auktoriserade bevakningsföretag för att stärka upp bevakningen med skyddsvakter, så är det enda vettiga argument till pepparsprayen att deras egna personal ofta bär pepparspray. Kriminalvården lär nog heller inte vara så pigga på att det finns skarpladdade 9mm inom anstaltens murar, att beakta!

I min värld lär det dröja till någon yrkeskategori över huvudtaget inom bevakningsbranchen får utbildning och ges möjligheten att utrusta sig med pepparspray. Har RPS officiellt och på fullaste allvar gått ut med att de är positiva till att just skyddsvakter får denna möjlighet och vad har JD och länsstyrelse samt branchorganisationer och fack sagt? Jag avfärdar det som rykten till motsatsen bevisats, tyvärr!

Varför skulle RPS lita mer på skyddsvakter med 2 dagars utbildning hos en privat utbildningsanordnare än en ordningsvakt som har 10 dagars utbildning hos polismyndigheten och är deras ''förlängda arm'' och direkt underställda samt förordnade och under tillsyn av dessa?

Förvaringsfrågan ser jag som ett litet problem. Ordningsvakter anställda i ett auktoriserat bevakningsföretag förvarar pepparsprayen i godkända säkerhetsskåp på objektet. När det finns, av vissa kallade ''hobbysoldater'', som förvarar saker av avsevärt tyngre kaliber och större vikt och värde hemma så varför kan inte frilansande ordningsvakter göra detsamma med en burk icke-dödlig substans?

Kontamineringsrisken kan vi aldrig komma ifrån! Varför skulle inte en ordningsvakt (efter korrekt utbildning) kunna använda pepparspray på krogen när Polisen själva använder pepparspray på idrottsarenor med tusentals och åter tusentals åskådare på?

Om ordningsvakter blir de första inom bevakningsbranchen att få utbildning på och ges möjlighet att utrusta sig med pepparspray så blir det enklare för polismyndigheterna och RPS att kontrollera bärandet och brukandet, istället att behöva gå genom länsstyrelsen i tillsynsärenden.

Ordningsvakterna borde bli första anhalt för utvärdering av pepparspray i bevakningsbranchen och efter ett par år kanske det anses befogat att skyddsvakter ges samma verktyg!
0

Medlemmen är offline   Gurkodlaren 

• Veteran
  • PipPipPip

Visa inläggVaktSjv på 21 Aug 2011 - 23:34 sade:

Kontamineringsrisken kan vi aldrig komma ifrån! Varför skulle inte en ordningsvakt (efter korrekt utbildning) kunna använda pepparspray på krogen när Polisen själva använder pepparspray på idrottsarenor med tusentals och åter tusentals åskådare på?

Äpplen och päron. Vi måste väl vara överens om att risken för sekundärkontaminering av oskyldiga bör vara större vid ett krogslagsmål än ett mildare fotbollshuliganupplopp? Min erfarenhet av just idrottsarenor är att "rätt personer" (de delaktiga) sekundärkontamineras. Alltså helt i enlighet med ändamålet. Men om risken är allt för stor att oskyldiga sekundärkontamineras ska OC naturligtvis undvikas, oavsett yrke.

Där kommer vi in på en annan punkt. Jag ska inte sticka under stolen att jag känner till en hel del OV som definitivt inte borde få rättigheten att bära polisens näst högst klassade vapen. Att våldsanvändningen skulle anses ligga under batong är sedan länge reviderad.

Och att polisen bär och OC på ytor med dåliga förutsättningar beror ju helt enkelt på att både arbetsområde och krav är större. Eftersom åtagandet går längre än att medverka till att upprätthålla den allmänna ordningen så måste rimligtvis beväpningen vara mer heltäckande. Polisen ska ju vara sista backup. Har situationen på krogen väl blivit sådan att den kräver OC och gör det försvarligt att använda med tanke på risken för sekundärkontaminering så kanske det är lika bra att polisen kommer hur som helst.

Visa inläggVaktSjv på 21 Aug 2011 - 23:34 sade:

Om ordningsvakter blir de första inom bevakningsbranchen att få utbildning på och ges möjlighet att utrusta sig med pepparspray så blir det enklare för polismyndigheterna och RPS att kontrollera bärandet och brukandet, istället att behöva gå genom länsstyrelsen i tillsynsärenden.

Ordningsvakterna borde bli första anhalt för utvärdering av pepparspray i bevakningsbranchen och efter ett par år kanske det anses befogat att skyddsvakter ges samma verktyg!

Återigen.. det ena utesluter inte det andra. Varför utvärdera SV med OV som referens eller tvärtom? Tjänsterna är väl så olika de kan bli. Både SV och OV bör kunna tillåtas bära OC samtidigt om behovet finns och tillståndsmyndigheterna klarar av att filtrera arbetsområde och lämplighet efter behovet.
0

Medlemmen är offline   OnCall 

• Nykomling
  • Pip
Är det inte märkligt att dessa diskussioner till slut alltid handlar om vad någon annan borde få istället för den som fick det? Om det nu visar sig att SV får möjlighet att bära OC bör det då inte välkomnas av samtliga inom bevakningsbranschen? Varför denna avundsjuka? Vår bransch är under ständig utveckling och i dagsläget är delar av den på väg mot ett allt "blåare" håll vilket svider i ögonen på en del. Vem som bär vad just idag är egentligen bara intressant om man ser till utvecklingen som förhoppningsvis främjar ALLA inom bevakning.
0

Medlemmen är offline   KAKEDASHI 

• Nykomling
  • Pip
  • Gick med: 06-Sep 11

Visa inläggOnCall på 23 Aug 2011 - 04:14 sade:

Är det inte märkligt att dessa diskussioner till slut alltid handlar om vad någon annan borde få istället för den som fick det? Om det nu visar sig att SV får möjlighet att bära OC bör det då inte välkomnas av samtliga inom bevakningsbranschen? Varför denna avundsjuka? Vår bransch är under ständig utveckling och i dagsläget är delar av den på väg mot ett allt "blåare" håll vilket svider i ögonen på en del. Vem som bär vad just idag är egentligen bara intressant om man ser till utvecklingen som förhoppningsvis främjar ALLA inom bevakning.

Jag kan inte annat än hålla med dig. Alltid skall diskussionen komma upp om varför någon skall ha något när någon annan inte fick det. Det var samma visa när SV fick blåljus på vissa av bilarna i Stockholm. Några av larmutryckarna höll på att gråta ögonen ur sig då dom tyckte sig vara mycket viktigare än SV och kunde inte för sitt liv förstå varför dom inte fick blåljus. Dessvärre kommer detta aldrig att upphöra i denna branch.

Att överhuvudtaget jämnföra SV och OV är ju en ganska döfödd uppgift då tjänsterna skiljer sig väldigt markant åt.

SV :s uppgift är att skydda mot sabotage, spionage, terrorism samt grov brottslighet. Men detta utesluter inte alla dom vanliga brotten för dom ingriper vi också emot.
Senast som jag genomförde ett grip som SV var det en påtänd amfetaminpundare, stor som ett hus, som bröt på ett objekt. Så vi griper och ingriper faktiskt mot "vanliga" brott också.

Sen har jag hört andra uppgifter om varför SV är på tapeten för bla OC mm. Men då detta inte är bekräftat så låter vi det vara tills den nya fapen kommer.

För egen del så ser jag mest fram emot den expanderbara batongen. Steget mellan knytnäve och pistol är lite väl långt och gummiklubban springer i allafall inte jag runt med hela tiden.
0

Medlemmen är offline   Svampen 

• Nykomling
  • Pip
Någon som har hört något nytt om den nya FAPen? Jag börjar tröttna på att gå runt med en tom asphållare.
0

Medlemmen är offline   selfish 

• Nykomling
  • Pip
Tidigast i höst är den i drift enl Sjöberg på RPS!
0

Dela med dig av detta ämne:

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Return to forumsMember Login
Register new account