Sjuklönelagen - Forum

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Sjuklönelagen

Medlemmen är offline   Cruez 

• Nykomling
  • Pip
  • Grupp: Medlem
  • Gick med: 02-Aug 11
Hej, jag undrar om man som behovsanställd har rätt till sjuklön om man ringer och sjukanmäler sig när man accepterat ett arbetspass tidigare. Spelar det någon roll hur länge man varit anställd? Jag kontaktade facket som påstod att jag har rätt till sjuklön, samt att det regleras av Sjuklönelagen. Något som min planerare inte höll med om.

http://www.notisum.s...ag/19911047.htm

Försökte läsa igenom denna men såg ingenting speciellt om vad som gäller behovs/tim-anställda. Jobbar för övrigt på Securitas.

Någon som vet lite mer än mig inom ämnet? :)
0

Medlemmen är offline   Jyoggi 

• Veteran
  • Grupp: Moderator
  • Gick med: 13-Jan 11
  • StadSkåne

Visa inläggCruez på 10 Oct 2011 - 09:41 sade:

Hej, jag undrar om man som behovsanställd har rätt till sjuklön om man ringer och sjukanmäler sig när man accepterat ett arbetspass tidigare. Spelar det någon roll hur länge man varit anställd? Jag kontaktade facket som påstod att jag har rätt till sjuklön, samt att det regleras av Sjuklönelagen. Något som min planerare inte höll med om.

http://www.notisum.s...ag/19911047.htm

Försökte läsa igenom denna men såg ingenting speciellt om vad som gäller behovs/tim-anställda. Jobbar för övrigt på Securitas.

Någon som vet lite mer än mig inom ämnet? :)

Klart att du skall ha sjuklön för de arbetspass som du är inplanerade på, minus den första karensdagen...
0

• Nykomling
  • Pip

Visa inläggJyoggi på 10 Oct 2011 - 20:25 sade:

Klart att du skall ha sjuklön för de arbetspass som du är inplanerade på, minus den första karensdagen...

Fast det var ju kanske inte det jag efterfråga, tack ändå!
0

• Veteran
  • StadSkåne

Visa inläggCruez på 16 Oct 2011 - 03:38 sade:

Fast det var ju kanske inte det jag efterfråga, tack ändå!

Det är ingen fara - men vad var det som du frågade efter?
0

• Nykomling
  • Pip
Jag ville veta vad som påvisar att jag verkligen ska ha betald sjuklön, även som behovare - något som min planerare motsäger sig...
0

• Veteran
  • StadSkåne

Visa inläggCruez på 17 Oct 2011 - 16:12 sade:

Jag ville veta vad som påvisar att jag verkligen ska ha betald sjuklön, även som behovare - något som min planerare motsäger sig...

Vad sägs om paragrafen:

1 § En arbetstagare har enligt vad som följer av denna lag rätt att vid sjukdom behålla lön och andra anställningsförmåner (sjuklön).

3 § Arbetstagarens rätt till sjuklön gäller från och med den första dagen av anställningstiden

Detta gäller för alla - både hel-, del-, halv- och timanställda...
0

• Nykomling
  • Pip

Visa inläggJyoggi på 17 Oct 2011 - 16:56 sade:

Vad sägs om paragrafen:

1 § En arbetstagare har enligt vad som följer av denna lag rätt att vid sjukdom behålla lön och andra anställningsförmåner (sjuklön).

3 § Arbetstagarens rätt till sjuklön gäller från och med den första dagen av anställningstiden

Detta gäller för alla - både hel-, del-, halv- och timanställda...

Det ser väldigt lovande ut :), tack för hjälpen.
0

Medlemmen är offline   Dajo 

• Väktare
  • PipPip
Är du inte med i facket?

Det är ju vid dom här tillfällena som man behöver dom.

Allt du hade behövt göra är att dra iväg ett mail till din ombudsman och därefter invänta att din planerare gör en pudel.

Det är ju helt självklart att man ska ha sjuklön för bekräftade arbetspass oavsett om man är heltidare eller nyanställd behovare.
Att ha tackat ja till ett erbjudet pass är att anse som ett bindande avtal får båda parter.
Företaget har fler skyldigheter än vad arbetstagaren har...
DU kan inte välja att plötsligt inte vilja jobba. Har du tackat ja så måste man ansöka om ledighet som alla andra.
FÖRETAGET kan inte ställa in passet pga indragen bevakning utan att betala ut lön ändå, dom måste betala sjuklön, reseersättning, övertid osv
0

• Veteran
  • StadSkåne

Visa inläggCruez på 18 Oct 2011 - 13:36 sade:

Det ser väldigt lovande ut :), tack för hjälpen.

Vassego

Men du, med tanke på din tidigare tråd i somras, och så nu den här... ...och om du nu vill jobba kvar hos din arbetsgivare - vore det inte idé att gå med i Transport? För planeraren verkar ju köra sitt eget race utan hänsyn till kollektivavtal och lagstiftning?
0

Medlemmen är offline   hornsberg 

• Väktare
  • PipPip
Personligen tycker jag denna lag är totalt värdelös

Pelle jobbar som behovare, är anställd på 3 olika företag. Han ringer till bolag 1 och bokar in 5 pass, ringer sedan till bolag 2 och bokar 5 pass (ej samma datum) och sedan ringer han till det 3e bolaget och bokar in 5 pass där också. Sedan så ringer han till respektive bolag och sjukar sig. Simsalabim så kan Pelle nu sticka utomlands på en betald "semester" utan att ha behövt jobba en enda minut. Skitbra system vi har här i Sverige!! Och så undrar folk varför det går åt pipan för Sverige
0

• Veteran
  • StadSkåne

Visa inlägghornsberg på 11 Dec 2011 - 09:08 sade:

Personligen tycker jag denna lag är totalt värdelös

Pelle jobbar som behovare, är anställd på 3 olika företag. Han ringer till bolag 1 och bokar in 5 pass, ringer sedan till bolag 2 och bokar 5 pass (ej samma datum) och sedan ringer han till det 3e bolaget och bokar in 5 pass där också. Sedan så ringer han till respektive bolag och sjukar sig. Simsalabim så kan Pelle nu sticka utomlands på en betald "semester" utan att ha behövt jobba en enda minut. Skitbra system vi har här i Sverige!! Och så undrar folk varför det går åt pipan för Sverige

Denne Pelle tycks ha en oerhört dålig moral...
0

Medlemmen är offline   hornsberg 

• Väktare
  • PipPip
Han nyttjar ett felaktigt system. Kanske dålig moral men vad gör det, han kan ju leva livet.
0

• Veteran
  • StadSkåne

Visa inlägghornsberg på 11 Dec 2011 - 14:40 sade:

Han nyttjar ett felaktigt system. Kanske dålig moral men vad gör det, han kan ju leva livet.

Hur tycker du att "systemet" skall vara utformat?
0

• Nykomling
  • Pip
Uppdatering av situationen: Min planerare blånekar mig fortfarande ersättning. Då jag numera pluggar och jobbar knappt ett pass i veckan så känns det inte så aktuellt att gå med i Transport. Vad anser ni kan vara nästa steg för att försöka få upprättelse? Jag antar att ett möte med min platschef kan se annorlunda ut än min minst sagt tvivelaktiga planerare.

Angående situation "Pelle" så tror jag knappast att han kommer få jobba så mycket mer om han systematiskt håller på sådär. Att jag varit sjuk 7-8 gånger senaste fyra åren kan jag inte direkt jämställa med det, om det nu var riktat till mig överhuvudtaget. Sedermera undrar jag om ni anser att jag inte har rätt till ersättning enbart för att jag är behovare?

Anledningen till att jag bestämde mig för att återigen ta tag i det här var att jag nyligen gick min fortbildning. En fackligt anställd tyckte detta var väldigt konstigt likaså min handledare.
0

Medlemmen är offline   buzz_security 

• Veteran
  • PipPipPip
Lite nyfiket bara...hur många arbetspass var du sjuk?
0

Medlemmen är offline   JR 

• Väktare
  • PipPip

Visa inläggCruez på 15 Feb 2012 - 17:51 sade:

Uppdatering av situationen: Min planerare blånekar mig fortfarande ersättning. Då jag numera pluggar och jobbar knappt ett pass i veckan så känns det inte så aktuellt att gå med i Transport. Vad anser ni kan vara nästa steg för att försöka få upprättelse? Jag antar att ett möte med min platschef kan se annorlunda ut än min minst sagt tvivelaktiga planerare.

Angående situation "Pelle" så tror jag knappast att han kommer få jobba så mycket mer om han systematiskt håller på sådär. Att jag varit sjuk 7-8 gånger senaste fyra åren kan jag inte direkt jämställa med det, om det nu var riktat till mig överhuvudtaget. Sedermera undrar jag om ni anser att jag inte har rätt till ersättning enbart för att jag är behovare?

Anledningen till att jag bestämde mig för att återigen ta tag i det här var att jag nyligen gick min fortbildning. En fackligt anställd tyckte detta var väldigt konstigt likaså min handledare.

Din planerare har fel! Är det bara ett pass som ni kommit överens om att du skulle arbeta, så är detta karens. Har ni kommit överens om exempelvis fem pass ska du ha sjukersättning för fyra. Du har valt att stå utanför den fackliga organisationen och får då finna dig i sådan här orättvisa. Men oavsett har din planerare fel.
0

Medlemmen är offline   guardman 

• Nykomling
  • Pip
  • Gick med: 20-Dec 11
Instämmer med JR. Du ska ha betalt sjuklön, minus den första karensdagen, därmed basta.
Om de fortfarande blånekar och du inte kan använda Transport, försöka att trycka upp kollektivavtalet i ansiktet på planeraren/arbetsgivaren.
Be denne sedan att förklara hur det kommer sig att reglerna inte inbefattar dig och din anställning.
/Guardman
0

Dela med dig av detta ämne:

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Return to forumsMember Login
Register new account