Väktare som extrajobb? - Forum

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Väktare som extrajobb?

Medlemmen är offline   msthlm37 

• Nykomling
  • Pip
  • Grupp: Medlem
  • Gick med: 17-Jan 12
Hej,

Jag har ett vanligt 9-17 jobb inom IT branschen, bor i Stockholm innanför tullarna.

Är helt enkelt intresserad av att tjäna mera pengar, öka min inkomst.

Funderat på att ta någon form av extrajobb och nu har mina tankar gått till Väktar branschen.

Var med om mycket bevakningsjobb inom militärtjänsten och vi fick en hel del utbildning (åtminstone militär skyddsvakt) men osäker på om det är någon merit i det civila.

Undrar om ni har några tips att ge mig?

Någon idé att skicka in spontanansökningar till olika företag eller måste jag utbilda mig först?

Jag vill inte vara krogvakt, i övrigt har jag väl inga större begränsningar tror jag.

Tack på förhand! :-)
0

Medlemmen är offline   Jyoggi 

• Veteran
  • Grupp: Moderator
  • Gick med: 13-Jan 11
  • StadSkåne

Visa inläggmsthlm37 på 17 Jan 2012 - 11:42 sade:

Hej,

Jag har ett vanligt 9-17 jobb inom IT branschen, bor i Stockholm innanför tullarna.

Är helt enkelt intresserad av att tjäna mera pengar, öka min inkomst.

Funderat på att ta någon form av extrajobb och nu har mina tankar gått till Väktar branschen.

Var med om mycket bevakningsjobb inom militärtjänsten och vi fick en hel del utbildning (åtminstone militär skyddsvakt) men osäker på om det är någon merit i det civila.

Undrar om ni har några tips att ge mig?

Någon idé att skicka in spontanansökningar till olika företag eller måste jag utbilda mig först?

Jag vill inte vara krogvakt, i övrigt har jag väl inga större begränsningar tror jag.

Tack på förhand! :-)

Om du saknar väktarutbildning finns det två alternativ:

Du söker anställning hos ett bevakningsföretag, får en behovsanställning och de skickar dig på utbildning. Även om det är en behovsanställning kommer arbetsgivaren att räkna med att du kan ställa upp närsomhelst på dygnet alla dagar i veckan... Fördelen är att du får lön under tiden som utbildningen pågår, och att du slipper stå för kursavgiften (den betalar din arbetsgivare).

Det andra alternativet är att du slantar upp kursavgiften själv, reser till Väktarskolan AB i Boden och lägger ned nästan två månader obetald fritid, och därefter söker behovsanställning. Men även här så kommer arbetsgivaren att förvänta av dig att du kan ställa upp närsomhelst...

Så tyvärr, om du inte har utbildning och erfarenhet sedan tidigare är det nog svårt att få in en fot...
0

Medlemmen är offline   tompa23 

• Väktare
  • PipPip
Mycket bra svar!!
0

Medlemmen är offline   PFN 

• Väktare
  • PipPip
Fast det finns ju andra alternativ än totalvakten.. går du ex. vu1an bara så kommer många företag ta in dig, då du snabbar kan börja arbeta samt att dom inte behöver skicka dig på utb det första dom gör..

Om du som sagt bara letar helg jobb så va öppen med detta mot din eventuella arbetsgivare så ni inte hamnar i någon tvist sen.. "varför ställer han inte upp? varför ska ja ringa han när han ändå bara tackar nej".. Så var öppen med dina tankar gällande arbetstiden annars blir det nog mest bara massa huvudvärk hos båda parterna..
0

Medlemmen är offline   msthlm37 

• Nykomling
  • Pip
  • Gick med: 17-Jan 12
Tack för era svar!

Ska väl tänka och begrunda lite. Tror att väktarjobb skulle passa mig däremot är det kanske inte optimalt som extra jobb.

Ja, i så fall får jag väl rikta in mig på kvällar och helger, försöka förklara min situation och vad jag söker.

VU1 räcker eller blir utbudet av jobb väldigt begränsat då?

Smidigaste stället att gå VU1 i Stockholm är på BYA?
http://www.bya.se/by...dutbildning-vu1

Lite osäker på hur jag ska tolka nedanstående information, kursavgiften är 1948 kr för VU1?

Info från deras hemsida:
- Kursavgift: 1.948:- (faktureras ej utan regleras tillsvidare med utbildningsbidrag, se nedan)
- Avbokningsavgift: 5.480:-

Ett utbildningsbidrag på 4613:-/godkänd deltagare betalas ut till företaget efter genomgången kurs. Beslut om utbildningsbidrag gäller tom 31 december 2012.

Helgkurser och dylikt för att VU1 existerar kanske inte? :-)
0

Medlemmen är offline   Sento 

• Väktare
  • PipPip
För att få komma in på en av BYA:s utbildningar så måste du vara anställd av ett auktoriserat bevakningsföretag, tyvärr!
Enda chansen till väktarutbildning för en som inte är anställd av ett auktoriserat bevakningsföretag, är Väktarskolan AB dessvärre. En utbildnings som förvisso är fullgod, men som kostar för eleven!
Dessvärre vill jag inte rekommendera någon att gå Väktarskolan AB:s utbildningar. Men det är inte på grund av att utbildningarna i sig skulle vara dåliga, för dom är fullgoda och godkända. Men mannen bakom skolan har ett väldigt dåligt ryckte i branschen, mycket på grund av sina tidigare synder i branschen, där han visade en sällsynt brist på seriositet!!
0

Medlemmen är offline   PFN 

• Väktare
  • PipPip

Visa inläggmsthlm37 på 18 Jan 2012 - 09:43 sade:

Tack för era svar!

Ska väl tänka och begrunda lite. Tror att väktarjobb skulle passa mig däremot är det kanske inte optimalt som extra jobb.

Ja, i så fall får jag väl rikta in mig på kvällar och helger, försöka förklara min situation och vad jag söker.

VU1 räcker eller blir utbudet av jobb väldigt begränsat då?

Smidigaste stället att gå VU1 i Stockholm är på BYA?
http://www.bya.se/by...dutbildning-vu1

Lite osäker på hur jag ska tolka nedanstående information, kursavgiften är 1948 kr för VU1?

Info från deras hemsida:
- Kursavgift: 1.948:- (faktureras ej utan regleras tillsvidare med utbildningsbidrag, se nedan)
- Avbokningsavgift: 5.480:-

Ett utbildningsbidrag på 4613:-/godkänd deltagare betalas ut till företaget efter genomgången kurs. Beslut om utbildningsbidrag gäller tom 31 december 2012.

Helgkurser och dylikt för att VU1 existerar kanske inte? :-)

BYA erbjuder inte kurser till "privat"personer i samma mån som Väktarskolan VSAB. Detta för det är branschens "egna" utbildare. Alternativen som sagt är att söka anställning(utan utb, bli skickad till bya av företaget. Eller gå utbildningen först hos Väktarskolan VSAB för att sedan söka jobb och vara lite mer attraktiv som arbetssökande.

Vu1 är 2 veckor. Totalvakten är en längre period då praktik ska genomföras samt både Vu1,Vu2, Skyddsvakt och utbildning i expanderbar batong.

Lycka till!
0

Medlemmen är offline   Deepkill 

• Nykomling
  • Pip
Hmm man kan faktiskt söka till ett företag som behöver folk och berätta att man vill jobba extra helger och ha det som extra knäck...

Det är ju faktiskt så att om dom är intresserade av att få dig att göra detta så måste dom skicka dig på utbildning och ge dig lön under utbildningen.

Har företaget behovet så fungerar det där utmärkt...

Valet finns att gå egen utbildning och sedan HOPPAS att man hittar en arbetsgivare som kan ställa upp på det sätt man önskar.

Vad ska han göra efter han utbildat sig och sedan kanske upptäcker att ingen kan ha det behovet han eftersöker? Tråkigt att ha lagt ut alla dom pengarna då....

SÖK!!! Sök först och hör dig för.

Vem vet? dom kanske behöver dig nu frammåt sommaren om du kanske kan ställa upp under en bit av semestern? Då får du genast utbildning och en behovsanställning.. *ler*
0

Dela med dig av detta ämne:

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Return to forumsMember Login
Register new account