Hej alla älskade kolleger där ute. Har en liten fråga ? jag jobbar som väktare på en av det större orterna i stockholmområdet. Jag under lite det här med vi hade en person för inte så längesen där det var ett stort bråk där någon hade daragit kniv - Polis va även dragen på det . Vi fick order av polis att hålla kvar alla iblandade på plats till det anslände. Men med vilket lagstöd har vi rätt att göra det ? vi får ju bara gripa på bar gärning och vi kom ditt när bråket hade börjat /avtagit . och vi viste inte exakt vilka som bråka . Tänkte ifall det skulle hända ingen med vilket stöd vi har bakom oss. Min kollega sa att vi skulle frysa läget vad menas med det? / ficklamapa
Lagstöd av att hålla kvar en Gm ?
Postad 30 Jan 2012 - 00:23
Som väktare lyder du inte under polismyndigheten och de kan således ej beordra dig till någonting, så ditt resonemang kring RB 24:7 (envarsgripande) är helt korrekt! Annars är vi inne på något som kallas olaga frihetsberövande!
Postad 30 Jan 2012 - 09:50
Att polisen säger "frys läget och håll kvar de inblandade på platsen" (eller hur de nu exakt formulerade sig) ska ju inte tolkas som att de beordrar er till det. Eller sa de "härmed beordras ni..."? 
Det ligger i båda parters intresse att vittnen stannar kvar och så länge du stödjer dig på lagen om sunt förnuft så tror jag nog att du löser det. Det är bara att försöka använda talets gåva och säga åt folk att stanna kvar tills polisen kommer. Alla som stannar kvar är bara bonus.
Och oroa dig inte, du kommer inte att bli fälld för något olaga frihetsberövande. Förutsatt att du har sunt förnuft då alltså.
Det ligger i båda parters intresse att vittnen stannar kvar och så länge du stödjer dig på lagen om sunt förnuft så tror jag nog att du löser det. Det är bara att försöka använda talets gåva och säga åt folk att stanna kvar tills polisen kommer. Alla som stannar kvar är bara bonus.